Szukaj Pokaż menu
Witaj nieznajomy(a) zaloguj się lub dołącz do nas
…BO POWAGA ZABIJA POWOLI

Forum > Grajdołek Mistrzów > Gloomhaven
Sawpel
Sawpel - Stulejman Wspaniały · 5 lat temu
https://www.kickstarter.com/projects/1350948450/gloomhaven-second-printing

Głównie pytanie kieruję do @Scovron a, ale może ktoś inny słyszał miał styczność? Cena gry zwala z nóg, to fakt, ale prezentuje się niczym sesja RPG bez potrzeby uczenia się świata, settingu i ogarniania mistrza gry. Takie D&;D for dummies. Miałeś może z tym styczność? Albo ktoś inny?

--
"Więc kim ty jesteś? Tej siły cząstką drobną, co zawsze złego chce, lecz czyni tylko dobro" "Oh no, she's killing blind orphans! That's so evil, I mean which is great but blind orphans!" "Odmawianie kobiecie tańca to ignorowanie części jej osobowości. To zniewaga, którą niełatwo zapomnieć. Bowiem ona miała coś do zaoferowania: swoje oddanie. Przed mężczyzną, który z nią nie tańczy, nigdy nie otworzy swej duszy do samego końca."

r_a_k
r_a_k - Superbojownik · 5 lat temu
Gloomhaven nie znam, ale jak chcesz D&;D bez mistrza gry itd to jest cała seria D&;D Board Game (Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon, Legend of Drizzt..) które mogę z czystym sercem polecić.

Bardzo fajna mechanika, sporo ładnych figurek, losowość planszy (składane z losowanych kafelków). Każda z gier jest całością (tzn. nie potrzebujesz innych, żeby grać) - ale jeśli masz więcej niż jedną to możesz łączyć.

Sawpel
Sawpel - Stulejman Wspaniały · 5 lat temu
:r_a_k A jak się do gier planszowych DD ma znajomość świata poszczególnych graczy? Taki Gloomhaven jest osobnym settingiem, wszyscy startują z tego samego "poziomu" znajomości, jak to się ma przy DD gdy ktoś może być zielony, a ktoś zjadł zęby na sesjach? Nie nudzi tych pierwszych lub nie pomaga zbytnio tym drugim?
Ostatnio edytowany: 2018-05-16 09:34:50

--
"Więc kim ty jesteś? Tej siły cząstką drobną, co zawsze złego chce, lecz czyni tylko dobro" "Oh no, she's killing blind orphans! That's so evil, I mean which is great but blind orphans!" "Odmawianie kobiecie tańca to ignorowanie części jej osobowości. To zniewaga, którą niełatwo zapomnieć. Bowiem ona miała coś do zaoferowania: swoje oddanie. Przed mężczyzną, który z nią nie tańczy, nigdy nie otworzy swej duszy do samego końca."

r_a_k
r_a_k - Superbojownik · 5 lat temu
:sawpel w D&;D boardgame setting jest tylko smaczkiem, nie ma wpływu na szansę wygrania. Jak jesteś nowy to po prostu się bawisz, a jak np. kiedyś grałeś w settingu Ravenloft to dodatkowo docenisz przewijającego się w tle Stradha.

Jak chcesz zobaczyć jak wygląda rozgrywka to rzuć okiem na YT, np. na https://youtu.be/vwbY_p2Zb3Y (nie przepadam za tym akurat gościem, ale pokazuje co i jak dość łopatologicznie)

acecorp
acecorp - Superbojownik · 5 lat temu
:sawpel

Z konkurencyjnych światów jest jeszcze Warhammer Quest.

Scovron
Scovron - Superbojownik · 5 lat temu
:Sawpel
Gra jest solidnym tytułem, ale... Byłem trochę zawiedziony jakością kart które wg mnie są poniżej standardów na rynku. Reszta komponentów jest ok i nie ma co się czepiać. No może mapy scenariuszy, jest kompletnie nadmiarowym komponentem z którego raczej się nie korzysta - ludzie zwykle używają zamieszczonej na bgg kartki a4, albo apki do odnotowywania wszystkiego xD. Po całym "hypie" jaki obserwowałem, dotyczącym tej gry i rzucanych kwestiach, że to "planszówkowa rewolucja zasługująca na top 1 BGG" nic mi "nie urwała", żadna z aktualnie znanych mi z niej mechanik nie wprawiła mnie w osłupienie. W mojej opinii to nieźle zaprojektowany symulator starego dobrego pen & paper D&;D i tyle. Gra nam się przyjemnie. Deck building jest bardzo ograniczony i w wersji modyfikatorów i akcji... scenariusze są boleśnie sztampowe - głównie: wyczyść loch/ zabij konkretną ilość/ zabij konkretną postać, jeżeli grałeś w gry RPG to masz wrażenie że jakiś świeży MG dopiero zaczyna przygodę z prowadzeniem :P Jest kilka ciekawszych scenariuszy, ale też nic nowatorskiego (konwój /ochrona przez czas). Strategia gry postacią to zwykła eurooptymalizacja do danej tury. Jedyne potknięcia zespół może mieć podczas niejawnego określania inicjatywy i opisu swoich działań oraz losowania z tali zamiast kostek. Acz i to z czasem zanika bo jeżeli nawet opowiadasz o tym kiedy mniej więcej coś zrobisz to pozostali znając twoją talię są w stanie wywnioskować i dogadać co kiedy i jak :P i wszystko zgodnie z regułami gry. Talie AI są fajne, lecz stanowią zaskoczenie tylko do pierwszego spotkania z potworem. Generalizując grupa ogarniętych z grami strategicznymi i dungeon crawlerami będzie w stanie grać łatwo i lekko (wtedy warto zwiększać poziom trudności, ale i tak schematy da się wyłowić i wykorzystać). Gra jest podatna na downtime i wydłużanie partii. Wystarczy żeby dwóch graczy miało prosty wybór, dwóch cięższy do skoordynowania i tura się przeciąga na poziomie planowania. Pudło ma 10 kg papieru i trochę plastiku, ilośc komponentów i otwieranie nowych kopert daje uciechę więc relatywnie czas spędzony z grą rekompensuje jej cenę, jeśli trafiła w nasze gusta. Polecam zagrać testowo u kogoś pierwszy scenariusz, albo obejrzeć jakiś lets play.

PS. jest kilka elementów które są absurdalne jeżeli odniesiemy je do tego że ta gra pretenduje do bycia "RPG na planszy" - w jakim rpg drużyna nie może wymieniać się sprzętem i kasą? Albo w jakiej drużynie, siedząc przy ognisku nie opowiesz o tym czego pragniesz (vide wymuszone ukrywanie celów życiowych postaci) ... jest tego ciut więcej, ale byłoby to czepianie się na siłę.

PSS. fanbase gry potrafi do niej zniechęcić, spotkałem się ze sporą ilością fanatyków gotowych zjeść kogoś o innym zdaniu, albo luźniejszym podejściu do rozmów o zawartości gry. Jeżeli na forum związanym z GH zadasz pytanie które mogłoby zostać odczytane jako jakikolwiek spoiler, szykuj się na tyradę :P Przy czym, jeśli gra do ciebie trafiła to żaden spoiler ci jej nie zepsuje.


Podsumowując: Jeżeli ktoś miał styczność z rpg i dungeon crawlerami, bardziej wymagającymi grami i do tego jeszcze ma dość analityczną naturę - to będzie normalna, czasem fajna do rozegrania gra. Jeżeli nie siedziałeś w rpg, denerwują cię kostki w dungeon crawlerach, nie przegryzłeś się przez zbyt wiele euro "bo suche i nudne" - to tu dostaniesz fajnie podane złagodzone eurokminienie opakowane w zjadliwy trashowy klimacik - co najprawdopodobniej zawiruje twoim światem, bowiem takie hybrydy są ciekawym i "innym" rozwiązaniem.

Scovron
Scovron - Superbojownik · 5 lat temu
:r_a_k
Jeszcze nie miałem okazji zagrać w żadną z nich, ale na ile o nich czytałem/widziałem wydają się sprytne mechanicznie. Masz jak porównać z innymi crawlerami odczucia?

:acecorp
WHQ miało ostatnio z FFG całkiem przyjemne kompaktowe wydanie dungeon crawlera karcianego niestety zanim zaczęły wychodzić dodatki wydawca stracił prawa a szkoda, ale trafiłem ostatnio na post z nieoficjalnymi rozszerzeniami i fajnie odświerza ten tytuł
https://boardgamegeek.com/thread/1558032/fan-unoffical-content-summary-quests-campaigns-her

PS. No i oczywiście podlinkuje moje wypociny o WHQ ;)
https://trele.eu/pl/wymloc-sobie-przygode/#more-1627

acecorp
acecorp - Superbojownik · 5 lat temu
:scovron

Faktycznie, jakoś przegapiłem dodatki. Dzięki za linka.

Sawpel
Sawpel - Stulejman Wspaniały · 5 lat temu
:scovron :acecorp Dzięki Panowie za odpowiedzi

--
"Więc kim ty jesteś? Tej siły cząstką drobną, co zawsze złego chce, lecz czyni tylko dobro" "Oh no, she's killing blind orphans! That's so evil, I mean which is great but blind orphans!" "Odmawianie kobiecie tańca to ignorowanie części jej osobowości. To zniewaga, którą niełatwo zapomnieć. Bowiem ona miała coś do zaoferowania: swoje oddanie. Przed mężczyzną, który z nią nie tańczy, nigdy nie otworzy swej duszy do samego końca."
Forum > Grajdołek Mistrzów > Gloomhaven
Aby pisać na forum zaloguj się lub zarejestruj